Idén nem csak az Opel magyarországi jelenléte lett 30 éves, hanem a gyártó ikonikus modellje, az Astra is. Azóta már hat generációja jelent meg az Astrának. Cikkünk 2. részében az Insigniával rokon Astra J-től, a legújabb, 2022-ben megjelent Astra L-ig az Astra generációk legfrissebb darabjait mutatjuk be.
Astra J (2009–2017)
Az Astra J a General Motor Delta II platformján alapszik, és még 2009-ben a Frankfurti Motor Show-n debütált. Az autó stílusában sokat kölcsönöz az Opel Insigniától, de felszereltségét tekintve számos magasabb osztályú megoldás itt már az alapfelszereltség része. Eredetileg Astra I néven futott volna ez a generáció, de a félreértések elkerülése végett (mivel a kapitális I-betűt könnyű összetéveszteni az 1-essel) inkább az Astra J jelölést kapta.
Az autót az Opel rüsselsheimi tervezőközpontjában fejlesztették, a benne megtalálható infotainment és navigációs rendszert pedig a Bosch gyártotta. 2010-ben a sorozat az Európai Év Autója szavazáson 3. helyezést ért el.
A kombi változata a 2010-es Párizsi Motor Show-n mutatkozott be, az előző verziónál alacsonyabb áron lehetett kapni, miközben az alapfelszereltség gazdagabb volt, mint az elődjénél.
2012 júniusában egy komolyabb ráncfelvarráson esett át a típus, az autó eleje és hátulja egyaránt megváltozott, ez érintette a lökhárítókat, a rácsot és fényszórókat. Emellett a megújult Astra új vezetéstámogató-rendszerekkel is bővült, így például táblafelismerő-rendszerrel, sávelhagyás-figyelővel, követési távolságot figyelő rendszerrel, ütközésre figyelmeztető rendszerrel és parkolássegítővel.
2012-ben érkezett meg az Astra GTC-nek, vagyis Astra kupénak az OPC változata, amely jóval erősebb motorral és igen impresszív menettulajdonságokkal kedveskedett az autózás szerelmeseinek. Bivalyerős motor és sportos vezetési élmény jellemezte ezt a típust.
Opel Astra K (2019 nyarától napjainkig)
Az Astra K-t az Opel Frankfurtban mutatta be 2015-ben. Kívül egy picivel kisebb, ám belül még tágasabb, vagyis egy még kompaktabb modell született. Szerkezeti újításai révén jócskán, mintegy 120-200 kg-mal könnyebb az elődjénél. Választható szolgáltatásként megjelent a Start/stop rendszer (ez automatikusan ki- és bekapcsolja az autó motorját, hogy csökkentse az üresjáratokat), amely alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást tesz lehetővé.
Az enteriőr jóval letisztultabbá vált, kevesebb a gomb, a formavilág kellemes a szemnek és minőségi anyagválasztás jellemzi az Astra K-t. Már ennél a generációnál megjelenik az intelligens, LED-mátrix fényszórórendszer, amely sokat jelent a biztonságosabb autózásban. Az autót számos hasznos extra kiegészítővel lehetett kérni, így például fűthető, ergonomikus és extrán gerincbarát vezetőüléssel, amely a hosszú, fárasztó, többórás vezetést is kényelmes élménnyé tette.
Újdonság, hogy milyen széles motorkínálattal elérhető az Astra K, az egyliteres turbótól az 1.6-os biturbó dízelig igen sokféle teljesítményszint megtalálható a kínálatban. Külön előnye a motoroknak és az autó kialakításának, hogy nagyon csendes, még a turbó dízel is alig hallható vezetés közben.
2016-ban az Opel Astra K nyerte el az Év Autója díjat, melyet szakújságírók véleménye alapján ítélnek oda. Ezzel a 2012-es Ampera óta ez volt az első Opel modell, amely megkapta ezt a rangos szakmai elismerést.
2019 nyarán érkezett meg az Astra K ráncfelvarráson átesett változata, amely az elődjéhez képest komolyabb frissítéseket kapott. Vizuálisan szembeötlő, hogy a logó környezete alakult, a háttérelem itt már szárnyszerűen tartja a körbezárt Opel-villámot, emellett a ködlámpa körül is történtek apróbb változások.
Ami a belső kialakítást illeti, a műszeregység és a középkonzol jobban átalakult. Az autó egy digitális műszerfalat kapott (ami az Insigniából már ismerős lehet), illetve egy multimédiás egységet.
Opel Astra L (2022-) – Stílus és technológia diadala
Az Astra L már egyértelműen a jövőt képviseli és új korszakot nyit az Astra generációk történetében. Egy igazán szemrevaló, friss, dinamikus és már-már futurisztikusan merész modell, aranysárga színével helyből kitűnik elődjei, illetve versenytársai közül.
A legújabb Astra megkapta az új Opelek jellegzetes arculati elemét, az úgynevezett vizort, ami az autó elején található, LED-fényforrásokkal megvilágított plexi-alapú dizájnelem. Az új Astra az elődökhöz hasonlóan elsősorban egy ötajtós kompakt, amely a korszellem igényeihez és a jövő elvárásaihoz igazodva már elektromos, plug-in hibrid változatban is elérhető.
A hibrid Astrában 13 kWh-s lítium-ion akkumulátor munkál, amely 60 km-es hatótávolságot biztosít, ez kimondottan jó, 21,6 kWh-s fogyasztásnak felel meg 100 kilométeren.
A megvilágítást LED-fényszórok biztosítják, de magasabb felszereltségi fokozatban a 168 LED-ből álló LUX fényszórókkal is kapható, melyek automatikusan kapcsolódnak és kitakarják a szemből érkező, vakító fényeket.
A fejlett vezetéstámogatási rendszerek sem hiányozhatnak az új Astrából, így például tempomat, táblafelismerő, magasabb felszereltségi szinteken pedig holttérfigyelő, aktív kormányzás-asszisztens, illetőleg egy nagyfelbontású, 360 fokos képet adó kamerarendszer is elérhető.
További izgalmas részleteket az Astra L-ről az Új autók oldalon találsz.