30 éve magyarországon

Astra evolúció F-től L-ig 1.

Az Astra, az Opel talán legikonikusabb modellje, már 30 éve velünk van. Sokan emlékezhetnek, micsoda hírveréssel járt a szentgotthárdi Opel gyár megnyitása, melynek futószalagjáról az első Astra 1992-ben legördült. Ahogy teltek az évek, az Astra elképesztő fejlődésen ment keresztül, az új autók egyre biztonságosabbá, egyre gazdagabb felszereltségűvé váltak, az Opel mérnökei pedig évről-évre igyekeznek a legjobb tudásuk szerint megújítani Magyarország egyik kedvenc autóját.

A mai napig összesen 6 különböző generáció készült az Astrából, az F jelű modelltől kezdve a legújabb, már elektromos változatban is kapható Astra L-ig. Az alábbi cikkben sorra vesszük, hogy az elmúlt évtizedekben a különböző Astra generációk milyen újításokat hoztak felszereltség és egyéb tekintetében.

Opel Astra F (1992-2003)

A rendszerváltás komoly változásokat hozott a magyar emberek életében, a szabadpiaccal együtt a lehetőségek végtelen tárháza nyílt meg, többé nem kellett például hónapokat vagy akár éveket várni egy új autóra, mint a Merkúros időkben. Egyre többen vágytak saját autóra, és számukra az elérhető minőséget a kompakt családi autó kategóriában az Astra F képviselte, nem is csoda, hogy páratlan népszerűségnek örvendett ekkor, a lakossági felhasználás mellett pályaversenyekre és a rendőrség számára is készültek belőle egyedi kialakítású darabok (erről részletesen korábban cikkünkben olvashatsz).

Opel

Az Astra F a kisméretű, de szintén családi Kadett (mely kategóriájának egyik legjobbja volt) utódjaként mutatkozott be 1992-ben. Nálunk főleg az 1.6 literes változattal felszerelt Astrákat gyártották, ez is terjedt el leginkább az utakon. Ötféle kivitelben gyártották, volt belőle három- és ötajtós változat, kombi és sportos verzió. Ez utóbbi eltérő lökhárítót, sportüléseket, küszöbspoilert, illetve hátsó szárnyat kapott, de a beépített fedélzeti számítógép az átlag- és a pillanatnyi fogyasztást is mutatta benne.

Ezután érkezett a négyajtós sedan, majd ’93-tól a cabrio, bár ez kis szériaszámban készült. Az Astra F ’94-ben ráncfelvarráson esett át, hogy a 80-as évek feelinget, a Kadett-jelleget megszüntessék. Az első fényszórók íve nagyobb lett, gömbölyűbb tükröket, nagyobb emblémát és fekete hűtőrácsot kapott. 1998-tól Astra Classic néven árulták (ekkor már csak Lengyelországban gyártották a modellt), de egy újabb ráncfelvarrás következett, amikor is többet között fekete ajtókárpitok kerültek bele, néhány darabot pedig oldalsó díszcsík nélkül gyártottak le.

Az Astra F-nél a standard felszereltség, azaz a GL tartalmazott rádiót, szervokormányt és állítható volt a vezetőoldali ülésmagasság. A következő szint volt a GLS, ez már központi zárral, kartámasszal, fűthető elektromos tükrökkel, színezett ablakokkal és részben színes lökhárítókkal volt ellátva. Ezt követte a CD, amelyben már ABS is volt.

A Caravan Club felszerelést kapott, ami a GL szinthez képest még speciális kárpitokat, sportüléseket és fűtött tükröket is tartalmazott. A GT-hez ködlámpa, hátsó spoiler és testszínű tükör járt. A GSi volt mind közül a csúcs, jellegzetes első rácsa, a motorháztető beömlők és a sportos lökhárítók alapján vizuálisan is jól elkülönült a többi változattól.

Később, 1994-ben a vezetőoldali légzsák is szabvány lett. A ’94-es ráncfelvarrás során pedig pár külső változás mellett a központi zár az alapfelszereltség részévé vált a négy- és az ötajtós változatnál.

1996-ban a Sportive helyett jött a Sporty, ez metálfényezést, elektromos ablakemelőt és bőrdíszítésű kormánykereket kapott. Még ebben az évben a metálfényezés szabvánnyá lett az Astránál. Egy évre rá a cabrio elektromos tetővel jött be.

Az Astra F 4,13 milliós eladott példányszámmal mind a mai napig a legnagyobb számban értékesített Opel modell, részben azért is, mivel több mint 10 évig maradt a kínálatban. Hazánkban a már említett rendőrségi felhasználás mellett a céges vásárlók és a honvédség is nagy számban vásárolta.

Astra G (1998–2008)

Az F-et az Astra G váltotta fel, amely elődjéhez képest komoly fejlődésen ment át. Az F-hez hasonlóan egy közkedvelt népautóról beszélhetünk, amelyet több mint 10 évig gyártottak, 2004-től Astra Classic II. néven a kelet-európai piacra. Számos karosszériaváltozatban és széles motorválasztékkal készült. Lakossági felhasználók, vagyis mezei autósok körében talán az 1.4-es motorral felszerelt, ötajtós változata lett a legnépszerűbb. Az Astra G 1997-ben a Frankfurti autószalonon mutatkozott be, ahol három karosszéria-kivitelben jelent meg, így volt belőle három- és ötajtós, illetve kombi változat, a Caravan. A sedan csak egy évvel később jelent meg, és különleges biztonsági megoldásokkal - így továbbfejlesztett biztonsági övekkel és hat légzsákkal (2-2 oldalt és hátul, 2 pedig a tetőn) - debütált. Ezek a modellek speciális borítást és fényezést kaptak, amely nagyban megnövelte a karosszéria élettartamát. Megjelenésre is frissebb és talán az F-nél időtállóbb formavilág jellemezte. „Húzott”, hosszúkás első lámpái modernebb arculatot kölcsönöztek az autónak.

Opel

1999-ben az olasz Bertone tervezőiroda kifejlesztette az új Astra kupé változatát, majd sportváltozat is készül az Astra G-ből, mely Astra G OPC néven, 160 lóerős motorral érkezett 2000-ben. Az egy évre rá, 2001-ben érkező Astra G Cabrio kedvező ára és modern formavilága miatt a nyár slágere lett, amely a mai napig kultikus státusznak örvend az autókedvelők körében.

Érdekesség, hogy az Astra G Brazíliában Chevrolet Astra néven futott, de a ráncfelvarráson átesett, 2003-as változatát a brazil, argentin, mexikói és más latin-amerikai piacokra is értékesítették. A brazil eredetű modell egyik változatát pedig taxinak használták Chilében Chevy Urban néven.

2002-ben az Astra G alapfelszereltsége már magában foglalta többek között az MP3 lejátszós rádiót, az elektromos ablakemelőket, az ABS-t, a fűthető külső tükröket és a break assistance-t, de közben a motorpaletta is bővült.

Astra H (2004–2013)

Az Opel Astra H-t 2003 végén mutatták be, de 2004-ben már el is kezdődött az új generáció gyártása. Az Astra H az alsó-középkategóriát képviselte, széles motorpaletta (benzines és dízeles), biztonságos kialakítás és kiváló belső tér jellemezte. A karosszéria erősségét és biztonságát az NCAP törésteszten elért kiváló eredmény is bizonyítja. Mind háromajtós, mind ötajtós, sedan és kombi változata is készült, mely Caravan néven futott, ez utóbbi modellek a hátsó ülésen utazóknak a nagyobb lábtér révén extra kényelmet biztosítottak. Az új Astra H egyébként méretét tekintve nagyobb volt az elődjénél.

Opel

A GTC (Gran Turismo Compact) európai piacra szánt változatot úgynevezett panorámaszélvédővel is lehetett kérni, amely a szélvédőt a tetőrészre is kiterjesztette – ez a sorozatgyártású autók esetében kuriózumnak számított akkoriban.

Az európai autógyártók közül elsőként az Astra H egyes változataiban tűnt fel forradalmi újításként a digitális rádió, másrészt az Astra termékcsaládban elsőként itt jelent meg először az elektronikusan szabályozható alváz és világítás.