30 éve magyarországon

10 érdekes tény az első Astráról 1.

Harminc éve, 1992. március 13-án pénteken a szentgotthárdi Opel gyár zsúfolásig megtelt vendégekkel, hogy szemtanúi legyenek annak, ahogy Antall József miniszterelnökkel a kormánynál legördül a sorról a modern idők első magyar személyautója. Ezzel kezdetét vette a hazai autós történelem legnagyobb sikersztorija.

Alig találnánk valakit, akinek az elmúlt harminc évből ne lenne egy Astrás sztorija, hiszen volt idő, amikor a hazai utakon közlekedő autóállomány negyedét ez a típus tette ki! Mégis, számos olyan sztori van az első magyar személyautó történetében, amelyeket biztosan sokan nem tudtak.

1.

Antall József nemcsak beszéddel készült az eseményre. Mivel ekkor már közel két éve volt az ország miniszterelnöke – a biztonsági előírásoknak megfelelően – autóba csak utasként, képzett sofőr jelenlétében ült. A miniszterelnök stábjának kérésére a ceremónia előtt hetekkel rendelkezésükre bocsátottak egy Astrát, hogy a kormányfő újra a volán mögé ülve gyakorolhasson egy zárt pályán a nagy napra készülve.

2.

Az első itthon gyártott Astra, rajta az „Íme, az első!” felirattal, a mai napig megvan, a budapesti Közlekedési Múzeum raktárában őrzik.

3.

Sokan a rendszerváltás első eredményei között tartják számon a hazai autógyártás újraindulását, illetve a nyugati autómárkák hivatalos kereskedelmi megjelenését az országban, de a történet még a 80-as évek végén kezdődött. A General Motors (GM) már 1989-ben, a rendszerváltás előtt megkezdte a tárgyalást az akkori, Németh Miklós vezette magyar kormánnyal, majd 1990-ben alá is írták a gyár létesítéséről szóló megállapodást, 1991-ben meg is alapították a hazai céget. A kezdeti elképzelés egy korszerű motorgyár létrehozása volt, de a magyar kormány ismételt kérésére ez kibővült egy évi 15 ezres gyártókapacitású autógyárral is. F Astrából több, mint 80.000 készült Szentgotthárdon, a motorgyár jelenleg is működik, a mai napig közel 11 millió motor készült ott.

4.

A Szentgotthárdon 1992-ben legyártott első Opel a legendás Kadettet váltó Astra F-generációhoz tartozott. Az Astra sikertörténetének bizonyítéka, hogy azóta a 6. generációjánál tart a típus, a hazai piacra 2022-ben érkező Astra L képében.

5.

Lehetőséget látva abban, hogy Magyarországon ismét van autógyártás, Cserkuti József és Dancsó Pál létrehozták az Opel Astra pályaversenyautót. 1994-ben a szentgotthárdi gyárban 43 db 1,6 literes, 100 lóerős versenyautó gördült le a szalagról – abban az időben ez az autó jelentette a belépő szintet a motorsportok világába. A Magyar Autó- és Motorsport Szövetség még abban az évben kiírta a 10 futamból álló Opel Astra Kupát, amit első alkalommal Porth Gábor nyert meg. A verseny – ahol az azonos műszaki paraméterekkel bíró autók miatt valójában a versenyzők teljesítményén volt a fókusz – egészen 2006-ig zajlott.